fbpx

Hvorfor Digital Markedsføring?

Blogg om Digital Markedsføring

Hvorfor Digital Markedsføring?

Jeg er på mange måter en stereotypisk ungdom. Jeg hører på musikk via Spotify, ser film på Netflix, har både pensumbøker og bussbilletter på apper, handler klær på nett osv. Telefonen min er mitt nr 1 verktøy og jeg er avhengig av å ha den med meg over alt. Ikke bare har jeg de typiske verktøyene som kalkulator, kamera eller telefonkatalog, men jeg har store deler av livet mitt der. Jeg har en måte å kunne være i kontakt med familie og venner gjennom live video, tekst, tale eller bilder. Bekjente, kjendiser og tilfeldige mennesker (hvor som helst i verden) kan jeg også lett holde meg oppdatert på, gjennom de utallige sosiale mediene som finnes. Jobben min er også på telefon og nett. Her svarer jeg på mail, telefoner og andre henvendelser nærmest når som helst på døgnet. Å ha en telefon (pc, nettbrett e.l.) og å bruke den så aktivt som det vi gjør idag, medfører både et behov for tilgjengelighet og oppmerksomhet. Ikke bare dekker en digital verden sosiale behov og anerkjennelse, men vi blir også eksponert for inspirasjon, informasjon og utallige påvirkningskrefter fra alle kanter.

Jeg er veldig oppmerksom på alle annonsene som reklamerer for akkurat det sko-paret eller den reisen jeg så på. Det fascinerer meg hvor raskt alt jeg gjør blir plukket opp og spesialtilpasset kun for meg. Reklame på denne måten er så upersonlig, men fortsatt så ytterst personlig og kundetilpasset. Annonsene kan være så treffsikker at jeg noen ganger er overbevist om at det er noen som overvåker vært ord og hver tanke. Å selv være i stand til å tilpasse og forstå, slik at jeg med treffsikkerhet kan formidle budskap eller påvirke til salg- det syntes jeg bare er så utrolig spennende.

Vi er blitt utsatt for en helt ny, digital verden som har åpnet så mange dører. Digital markedsføring handler ikke bare om markedsføring, men helheten mellom økonomi, distribusjonsstrategier, forsyningskjeder, service, plassering, tilgjengelighet og synlighet. Det handler om analyser, statistikk og algoritmer og en videre forståelse av hvordan en kunde beveger seg i markedet. Allerede etter få dager på denne bloggen, kan jeg gjennom digitale verktøy se når på døgne dere lesere er hyppigst innpå, og hvordan dere fant frem til siden min. Jeg kan bare forestille meg hvor mye mer jeg kommer til å lære, og hvor relevant og fremtidsrettet det kommer til å være.

I mine øyne er den digital markedsføringens utvikling en viktig del av fremtiden, og denne utviklingen skal jeg være en del av.

2 Responses

  1. Veldig bra skrevet!

    Du har en egen evne til å formidle abstrakt kunnskap på et forståelig og engasjerende nivå, og det viser jo at du sitter på mye kunnskap i utgangspunktet. Vil følge denne bloggen nøye! 🙂

    http://www.adrianwendel.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.