fbpx

Hvordan utvikle god innholdsmarkedsføring

Blogg om Digital Markedsføring

Hvordan utvikle god innholdsmarkedsføring

Når ikke budskapet ditt helt frem? Snakker du egentlig bare til deg selv på sosiale medier? Innholdsmarkedsføring handler ikke bare om å poste ting på nett og forvente stor oppmerksomhet rundt det. Innholdsmarkedsføring handler om å tilføre kunden verdi og å bygge relasjoner med både eksisterende og nye kunder. Her er 8 grunnleggende punkter for å utvikle godt innhold.

-Hvem er du?
Det første og aller viktigste å ha på plass før du utvikler noe for andre, er rett og slett å vite hvem du (bedriften) er. Hvem er du, hva står du for og hva vil du oppnå? Når dette er klart, er det viktig å holde seg til dette. Konsistens er et viktig nøkkelord her. Ta for eksempel denne bloggen. Jeg ønsker å fremstå som en akademisk blogg om digital markedsføring. Da er det viktig at jeg holder meg til dette og ikke plutselig skriver om helt andre tema. Leserne må vite hva de kan forvente og hvordan de skal forholde seg til deg. Å være konsistent gjelder også på alle andre plattformer. Det må være en sammenheng som viser et utdypet bilde av deg/bedriften.

 -Hvem er målgruppen?
Når du vet hvem bedriften din/du er, er det også viktig å finne ut hvem målgruppen din er. Ta gjerne ibruk analyseverktøy og store data. Hvem er målgruppen? Hvor hører de til? Hva er aldersspekteret? hvordan er de på nett (passive eller deltakende)? Jo mer innsikt du har om målgruppen, jo lettere er det å utvikle innhold som treffer dem- og det er nettopp det vi vil.  Når du skal produsere innhold, må du tenkte over hva det er leserne vil lese og hva de vil se på som verdifullt å bruke tid på. Det er mange som går på feil her og skriver det som er mest relevant for seg selv, fremfor målgruppen.

-Definer mål
Vit hva målene dine er før du begynner å planlegge. Det vil gjør det lettere for deg å måle resultater og vurdere en best mulig strategi. Hva er målet med å utvikle en innholdsmarkedsføring-plan? Hvorfor vil du produsere innhold? Hva er hensikten med innholdet for akkurat denne posten? Hvordan er dette relevant for leserne? Å ha svar på slike type spørsmål gir en indikasjon på om det er noe hensikt bak å publisere eller ikke.

-Forbrukertrender
Forbrukertrender kan ofte sees på som en selvfølge og noe man ikke egentlig tenker over. Vær oppmerksom og prøv å bruke trendene i måten du jobber med å utvikle innhold på. En typisk forbrukertrend idag er å ha dårlig tid. Hastverk øker gjerne filtrerings-evnen til leserne. Av den grunn må du skape innhold som fanger oppmerksomhet og gir leserne lyst til å stoppe opp og bruke tid på deg.

En annen trend kan være tilgjengelighet. Forbrukere forventer mer og mer idag, og da særlig med tanke på respons. De kan bruke andre lettere måter for kommunikasjon enn tradisjonell mail, og da er det viktig at du er på samme sted, og gir dem respons.

-Verdi og relasjonsbygging
Verdi og relasjonsbygging er kanskje de viktigste nøkkelordene i dette innlegget! Fokuser alltid på hva som er relevant og nyttig for kunden. Skap en gjensidig relasjon med tillit, lojalitet, forståelse og åpenhet. Ved å tilføre kunden verdi og skape relasjoner, løfter du også selskapet opp, da disse forbrukerne kan være god, gratis promotering for virksomheten din.

-Hver plattform har sin sjarm
Det er viktig å huske på at hver plattform er forskjellig, og av den grunn må også innholdet være noe forskjellig. Å poste det samme innholdet på blogg, facebook og instagram samtidig, er ikke god innholdsmarkedsføring. Hvordan plattformene er forskjellig fra hverandre skal vi se nærmere inn på i et kommende innlegg (Les det her)

-Gi respons
Som jeg nevnte over i punktet forbrukertrender er tilgjengelighet viktig. Ikke bare er det viktig å gi respons på henvendelser på forskjellige plattformer, men å gi respons for deltakelse. En viktig driver for forbrukere når det gjelder å engasjere seg i bedrifter, er at de liker gleden av å føle seg viktig. Derfor er det utrolig viktig å anerkjenne de som deltar, for å delta. Dette vil også øke sannsynligheten for at de ønsker å delta igjen!

-Vær tålmodig
Et siste punktet er å være tålmodig. Innholdsmarkedsføring og relasjonsbygging blir ikke skapt på en dag, med clickbait og umiddelbar respons. Her snakker vi langsiktige mål og lønnsomhet over tid.

Har du innvendinger, kommentarer eller andre tips? Legg gjerne igjen en kommentar!

Kilder:

https://www.youtube.com/watch?v=4NsFavZlvSQ
https://www.youtube.com/watch?v=OeNksDZ1Y8w
http://contentmarketing.no/hva-er-egentlig-innholdsmarkedsforing-6-definisjoner/
http://contentmarketing.no/innholdsmarkedsforing-eksempler-gjort-riktig/
https://blog.hubspot.com/marketing/content-marketing-plan
http://ceciliestaude.no/

5 Responses

  1. Aleksander sier:

    Supert innlegg! Nyttig informasjon som jeg ikke tror alle tenker på og som mange markedsførere undervurdere betydningen av.

  2. Ane Haugen sier:

    Du er jo blitt helt rå på dette Maylinn! 😉

  3. […] Vil du lese mer om hva en personas er og hvordan du kan lage den perfekte persona til din bedrift? Les innlegget mitt herLes også hvordan du kan utvikle godt innhold her! […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.