fbpx

Ecosia- har de en sjanse mot Google?

Blogg om Digital Markedsføring

Ecosia- har de en sjanse mot Google?

Google er den mest brukte søkemotoren i verden og er godt kjent av de fleste. Du hører oftere «google det» enn «søk det opp», og det er nettopp fordi plattformen har trengt seg inn i hverdagen vår. Ikke bare er Googlesøk en vane, men vi er positivt innlåst i deres søkeunivers. Dette gjør det vanskeligere for andre, som Ecosia, å konkurrere med slike store plattformer.

Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg, tilpasser google alternativene som kommer opp, ut i fra hvem vi er. Hadde du og jeg søkt på samme ting, hadde ikke resultatet blitt det samme. Dette er en del av algoritmene Google og mange andre tar ibruk. De lærer seg å kjenne handelsmønstre over tid, og så mye som blant annet jeg har brukt google opp igjennom årene, så kjenner de meg og mine handelsmønster ganske så godt- og av den grunn tilpasser lenker etter hva de mener er riktig for meg. Denne form for recommendersystem, skaper det vi kaller positiv innlåsning.

Ecosia
For ikke lenge siden kom jeg over denne nye søkemotoren Ecosia, hvor du bidrar til å plante trær ved å søke via deres søkemotor- ganske så genialt ikke sant?

I en god akt lastet jeg ned søkemotoren, og forventet egentlig Google, bare med et annet navn. Det jeg hadde glemt å tenke over var «bli kjent» prosessen Google og jeg hadde, før den ble mitt viktigste verktøy. Denne prosessen hadde ikke min nye søkemotor fått, og derfor ble resultatene også, etter min oppfatning, dårligere.

Her ser du to skjermbilder av resultatene jeg får ved å søke «Forretningsmodell» i både Google og Ecosia.

Men er Google egentlig best?
For meg ble dette et prakteksempel på hvor mye denne innlåsningen hadde å si for min atferd på nettet. Ved å få tilpasset innhold ble mine søkeprosesser på nett betraktelig kortere- og transaksjonskostnadene synker. Men er det nå slik at Google er bedre, bare fordi den kjenner meg fra før? Med tålmodighet kunne gjerne algoritmene til Ecosia lært seg min adferd og tilpasset innhold like bra som Google gjør. Som jeg også skrev i mitt forrige innlegg, kan det jo være en fordel å få litt nytt i søkemotoren, som ikke hadde dukket opp på Google før på side 7. Dette gjør at jeg kanskje kan stikke et øye utenfor filterboblen, før algoritmene også her lærer seg å kjenne.

Tålmodighet
Så var det denne tålmodigheten da. Vi idag har ikke tid til å vente, eller lære opp datamaskinen vår. Hvorfor skal vi ta oss bryet med å lære opp en ny søkemotor, når Google allerede fungerer? Er å plante trær en stor nok gode at det blir verdt det? I mange tilfeller, er det til og med for mye tiltak å laste ned en ny søkemotor i seg selv. Kanskje er nettopp dette en av grunnene til at de store blir større. Vi er fornøyd, hvorfor skal vi bytte? For min del skal jeg fortsette å søke litt rundt på Ecosia, for så å søke meg videre til Google. Ikke bare får jeg en frisk pust av nye artikler og lenker, men jeg planter jo tross alt litt trær også!

Hva tenker du om dette? Tror du Ecosia noen gang kan bli i nærheten av størrelsen til Google? Er det bare plass til en?

 

Ressurser:

-https://www.cappelendamm.no/_det-friksjonsfrie-samfunn-arne-krokan-9788202412234
-https://www.ecosia.org/
-http://www.maylinngullmark.no/2018/01/26/filterbobler-manipulerer-vi-oss-selv/

 

4 Responses

  1. Jeg Google kommer til å forbli den mest brukte søkemotoren en stund fremover. De har markedsposisjonen og kapital til å kjøpe eventuelle konkurrenter, noe jeg tror de kommer til å gjøre i dette tilfellet. Ikke nødvendigvis fordi Ecosia blir sett på som konkurrent men på grunn av samfunnsavsvaret Google har.

  2. Fun fact: ecoasia bruker bing som søkemotor 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.