fbpx

Design Sprint- shortcut innovation

Blogg om Digital Markedsføring

Design Sprint- shortcut innovation

Tenkt om du kunne spole frem i  fremtiden og se ditt ferdige produkt og kundens reaksjoner, før du gjør noen dyre, skumle forpliktelser? Høres kanskje for godt ut til å være sant? 

Sprint er en 5-dagers prosess for å svare på kritiske forretningsspørsmål gjennom design, prototyping og testing av ideer med kunder, skriver utviklerne Google Ventures. Ved å samle en gruppe og samarbeide i sprinten, kan du vri deg unna debatt-sykluser, og komprimere måneder med arbeid ned til en enkelt uke. I stede på å vente på å starte et minimalt produkt for å forstå om en ide er god, får du klare data fra en realistisk prototype.

La oss se nærmere på 5-dagers prosessen:

Før sprinten begynner, må du ha den riktige utfordringen og det rette laget. Du trenger også tid og plass til å utføre sprinten. Det er svært viktig at gruppen er dedikert og fokusert i Sprinten. Når dette er på plass kan du gå igang.

 

Mandag: kundereisen 
Her tar vi et skitt tilbake, og ser på det store bilde. Vi stiller spørsmål som hva vi vil oppnå? Hvor vi står om 6 mnd om alt går rett? Hvor vi står om 6 mnd om alt går galt? Skriv ned alt, ingen svar er dumme. Sett deg så et hovedmål og tegn et kart over kundereisen ut i fra dette målet. På kvelden snakker du med eksperter innenfor eller utenfor Sprint teamet, og spør dem om spørsmål som kan bedre kartet.

HMW= How Might We.Til slutt skriver alle ned lapper på hvordan de kan forbedre kartet og henger dem opp på tavlen.

Tirsdag: Skissedag
På tirsdag tegner vi ideer og løsninger. Her starter vi dagen med noe som kalles Lightning Demoes, som handler om å finne ideer fra andre bedrifter og bransjer. Etter dette sitter alle i teamet hver for seg for å skisse løsninger. Denne prosessen foregår i 4 steg: Notater, Ideer, Crazy 8s og ferdig løsning. Alle skissene legges sammen i en bunke, anonymt- og skal vises neste dag.

Onsdag: Avgjørelser
Idag skal vi ta en beslutning om hvilke ideer som skal videre til prototyping. Dagen starter ved å se på skissene fra dagen før, og alle lager seg meninger om hvilke skisser, eller deler av skisser som er gode å ta med i prototypen.

Storyboard= Lag et storyboard med skissene fra tirsdag. Dette blir et slags blueprint for prosessen, og en klar oversikt for hvordan prototypen skal se ut.

Torsdag: Prototype
På torsdagen skal prototypen lages. Her er det svært viktig å ta i bruk teamet riktig, og ikke minst bruke de rette verktøyene for å utvikle prototypen. Et godt verktøy kan være keynote, som gir deg muligheten til å lage en god realistisk prototype. Når prototypen er ferdig, skal hele teamet gå igjennom en prøve av den for å se om alt henger på plass.

Her må også intervjuguiden gjøres klart til testen på Fredagen.

Fredag: Brukertesting
Fredagen består av to prosesser som foregår parallelt. I et rom vil brukertesten skje og forbrukere går igjennom prototypen. I et annet rom sitter resten av teamet og observerer og lærer av prosessen til forbrukerne. Her kan du få gode innspill til hvor prototypen fungerte eller ikke- og hva som eventuelt kan gjøres med det.

 

Når dette er overstått sitter du enten igjen med en ferdig prototypen, eller du har kommet en lang og lærerik vei i prosessen. Det er evt. mulig å følge opp med en ny Sprint, men da vil det naturligvis ikke være nødvendig å gå igjennom alle dagene på nytt.

 

Ressurser:

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.