fbpx

Leadership in changing times

Blogg om Digital Markedsføring

Leadership in changing times

Jeg var så heldig, og fikk delta på Oslo Business Forum “Leadership in changing times”. I dette innlegget tenkte jeg å dele videre 4 nyttige poeng, jeg sitter igjen med etter konferansen! Har du noen spennende punkter? Del dem gjerne i kommentarfeltet, og gjerne link til eget innlegg!

#Tillit til teknologi
Rachel Botsman startet av konferansen med et foredrag om tillit og da særlig i forhold til merker og teknologi. Det mest interessante i mine øyne, var hvor lett vi mennesker får tillit til plattformer som Amazon, Tinder og AirBnB. Vi har så mye tillit til plattformene at vi dater mennesker vi møter på nett, eller låner vekk hjemmene våre til fremmede- kun basert på rating og minimalt med informasjon på nett. Men hva skjer de gangene det går galt? Hvem har ansvaret og hvilken rolle skal plattformene ha?

Jeg har skrevet et eget innlegg om Tillit; Nøkkelen til suksessfull delingsøkonomi, hvor jeg også tok utgangspunkt i Rachel Botsman og hennes TedTalk. Les den gjerne HER.

#mulighetene ligger i problemene
Med teknologien og den enorme utviklingen som hele tiden skjer rundt oss, ligger det muligheter. Mange bedrifter ser ut til å bli overveldet av alt dette og ende opp med å gjøre ingenting. Anita Schjøll Brede sa da, og jeg sitere

“We are continuously faced by great opportunities, that are disguised as unsolvable problems”.

Så ved å spørre hva som ikke fungerer og gå inn for å løse problemene, vil det oppstå muligheter- og det er det man er nødt til å gjøre for å innover og ikke minst overleve i utviklingen. 

#det vil alltid være plass til mennesker


Å se hvordan verden utvikler seg i en mer og mer teknologisk retning, er noe som skremmer mange! Hva skjer med jobbene våre, og vil robotene ta over verden? Her kom Garry Kasparov med et spennende syn- mennesker er kritisk og utforskende, noe datamaskiner ikke er på samme måte. Da internett og teknologi gir oss svar, er det vi mennesker som stiller spørsmålene og finner problemer. Uten å stille spørsmål, hva skal da svares på?

#seek the why & find the links
Abigail Posner fortalte som en av de avsluttende foredragsholderne, om hvordan du kunne komme opp med gode ideer uten å være kreativ. Det handler ikke så mye om å være innovativ og å finne på helt nye ting- for oftest liker vi oss best i det vi allerede kjenner til. Å finne på noe nytt som minner om noe kjent er derfor en god løsning. Hvordan man gjør det er å starte med å #seekthewhy. Hvorfor skjer ting slik de skjer? Om noe går galt, spør hvorfor det gikk galt, hva var det som gjorde at det gikk galt? Deretter kan vi begynne å trekke tråder, #findthelinks. Se sammenhenger mellom en ting og en annen, gjerne fra to helt forskjellige verdener, og slå dem sammen til en ny og kreativ ide.

For å illustrere dette tok hun frem den virale videoen av Taylor Swift ft. sreaming goat. Her ble to tilfeldige tråder trukket sammen fra forskjellige verdener, mens sammenhengen var en felles note;

 

Dette var de 4 punktene jeg satt igjen med etter konferansen! Jeg deltok ikke på alle foredragene selv, så er helt sikker på at det er flere her ute som vil dele andre synspunkter og innspill med oss i kommentarfeltet 🙂 

 

One Response

  1. Cedric sier:

    Utrolig spennende!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.