fbpx

Hvorfor bruke Facebook Pixel

Blogg om Digital Markedsføring

Hvorfor bruke Facebook Pixel

Facebook-pikselen er et analyseverktøy som lar deg måle effektiviteten av annonseringen din ved å forstå handlingene folk utfører på nettstedet ditt. –Facebook

Ved å aktivere pixelen på nettsiden din kan du enklere utvikle effektive og kostnadsbesparende tilpasninger til annonsene dine. Du kan blant annet tilpasse innhold i annonsene ut i fra personers kjennskap til virksomheten din- ved å eksponere ukjente for annonser som bygger på merkekjennskap, eller eksponerer personer som forlot handlekurven med rabattkoder og retargeting.

Hva kan du bruke Facebook pixel til?

Nå ut til rett person, til rett tid
Som jeg nevnte innledningsvis gir pixelen deg mulighet til å tilpasse annonseinnholdet ut i fra hvor kunden er i kjøpsprosessen. Personer som er ukjent for virksomheten og produktet ditt vil kanskje ikke ha like stor nytte av en rabattkupong som en som allerede har lagt produkter i handlekurven- fordi de ikke er kommet så langt i prosessen. Motsatt vil det være lite nytte i å vise introduserende innhold til personer som har handlet hos deg flere ganger. , ved å vite hvordan folk bruker nettsiden din, vil du også kunne tilpasse annonseinnholdet ut i fra hvor de er i kjøpsprosessen.

Lag effektive annonseringsmålgrupper
Facebook pixelen gir deg muligheten til å vite hvem som allerede har besøkt nettsiden din, så du kan retargete dem med tilpasset innhold. Den gir deg også muligheten til å lage hva vi kaller «lookalike audience», altså et publikum som har likhetstrekk med de som allerede kjenner til virksomheten din. Med lookalike audience kan du nå ut til flere mennesker, hvor som helst i verden, som har felles interesser med dem som allerede har kjøpt produktet ditt. Som du kanskje allerede har skjønt, vil det også si at sannsynligheten for at lookalike publikumet også har interesse for produktet ditt blir større.

Mål konverteringer på tvers av enheter
Har du noen gang oppdaget et produkt du kunne tenkt deg å kjøpe på telefonen, men venter til du kommer hjem for å gjennomføre bestillingen på pc-en? Slike konverteringer skjer på tvers av enheter hele tiden. Enten det går den ene veien eller den andre. Facebook pixelen gir deg muligheten til å se hvordan dine kunder flytter seg over enheter mens de går igjennom innholdet ditt. Ved å være oppmerksom på deres typiske handleatferd, kan du tilpasse forskjellige annonser, med forskjellige call-to-action, ut i fra hvilken enhet kunden er på.

Flere muligheter fra Facebook
Når du har installert pixelen på nettsiden din, får du automatisk flere muligheter når det kommer til annonsering. Ikke bare kan du nå ut til kunder som har besøkt siden din og lage lookalike audience, men du har også muligheten til å beregne kostnadene per lead eller kostnadene per konvertering.

Evaluer avkastning
Som nevnt over gir Facebook pixelen deg muligheten til å evaluere avkastningen på annonsene ved å se på forbrukernes atferd på Facebook, Instagram og Messenger. Dette gir deg muligheten til å se hvor mye du betaler for en kunde, og kunne gjøre endringer for å eventuelt senke kostnadene.

 

Ressurser:
Kurs gjennom Facebook Blueprint

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.