Hvordan lage innhold som engasjerer | Maylinn Gullmark
Innhold som engasjerer

Innhold som engasjerer

Et av de viktigste spørsmålene med innholdsproduksjon er; hvordan lage innhold som engasjerer? Hva betyr det egentlig å være engasjert? Det kan være vanskelig å finne en god forklaring på hva det betyr å være engasjert. Vi kan bruke synonymer som begeistret eller grepet. Å bli følelsesmessig involvert i noe. Det kan være en sak du brenner for eller en positiv overraskelse. Du kan også vise engasjement ovenfor saker som representerer deg som person, din identitet og din ønskede status. 

[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]

I en tid med mye konkurranse er det ikke lengre nok med fornøyde kunder. Du er nødt til å skape lojale kunder- og for at kunden skal være lojal må de engasjere seg i deg, din merkevare og ditt innhold. Du må bli en del av deres identitet. De må føle et behov for å engasjere seg i deg og å spre positiv word of mouth. Det finnes mange store, gode merkevarer som har klart dette. Irrasjonell lojalitet kan man nesten kalle det. 

Jeg, for eksempel, er en vandrende Apple representant og Coca Cola fanatiker. Jeg har ikke noe spesiell grunn for å ikke velge android, eller for at jeg nekter å drikke Pepsi. Det er en del av min identitet, og jeg forsvarer det for det, det er verdt. 

Å lage innhold som engasjerer kan være utfordrende. Hva er det som engasjerer? Hva er det som gir mottakerne et behov eller en lyst for å dele ditt budskap? 

Hva engasjerer?

Det kan være vanskelig å vite hva som engasjerer. Er det morsomme nyheter, glade, sjokkerende, tragiske? Engasjerer vi oss i hendelser eller i personer? En vanlig myte i nyhets- og underholdningsbransjen er ofte at dårlige nyheter spres best. Når det er sagt, viser forskning at dette ikke nødvendigvis er sant. Det er nemlig ikke så viktig hvilken følelse som vekkes, men det faktum at følelser blir vekket som har noe å si. Det kommer også frem at vi faktisk foretrekker gladnyheter overfor dårlige. Nyheter som spiller på tristhetsfølelse gir dårligst utslag. 

Blar du gjennom Facebook-feeden din kan du lett også legge merke til hvilke innlegg som får deg til å stoppe opp. Hvilke artikler, bilder eller videoer fanger tiden din og gir deg lysten til å dele videre?

Engasjement + word of mouth = sant

Word of mouth er kanskje en av de mest kraftfulle formen for markedsføring og tillitsbygging. Vi er i en tid hvor vi svømmer i valg og konkurrerende merkevarer. Hva andre kunder, nære eller bekjente anbefaler og sier er mye viktigere enn noen gang. 

Som jeg nevnte innledningsvis må man klare å engasjere kundene sine for at de skal spre ordet. Det er ikke lengre nok med kunder som er fornøyd med produktet ditt. De må også være engasjert i deg. 

Noe jeg fant veldig interessant var funnet om hva som får folk til å spre ordet videre. Vi har avklart at de må føle at du er en del av deres identitet for at de skal føle lyst eller behov for å snakke om deg. En annen faktor er hva de tror andre vil finne interessant og nyttig. Forskning viser altså at det er større sannsynlighet for at noen ønsker å dele budskapet ditt om de oppfatter innholdet ditt som nyttig for andre. 

Enten de ønsker å dele det på Facebook, eller snakke om det i lunsjen på jobb. Det er større sannsynlighet for at de deler det fordi de tror det av nytte for de andre rundt lunsjbordet. 

Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side

Please follow and like us:
Stengt for kommentarer.