Brukergenerert innhold: Hvorfor bør du bruke det? - Maylinn Gullmark
Brukergenerert innhold: Hvorfor du bør bruke det i din markedsføring

Brukergenerert innhold: Hvorfor du bør bruke det i din markedsføring

Brukergenerert innhold (UGC, User generated content) er innhold frivillig produsert og publisert av dine brukere. Det kan være alt fra en anmeldelse, en Youtube video eller en Tweet. 

Å implementere UGC i din markedsføringsstrategi, er en effektiv måte å øke troverdighet og bygge kundelojalitet. Det gir potensielle kunder muligheten til å bli kjent med bedriften din, gjennom eksisterende kunder. 

[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]

Brukergenerert innhold er mer troverdig

Enten du drifter egen bedrift eller markedsfører for en, vil du som avsender aldri oppfattes som 100% pålitelig. Som markedsfører er jobben din å fremme det beste i produktet eller tjenesten. For deg som eier er du gjerne bias overfor ditt eget produkt. Kundene dine på den andre siden, de har ikke noe grunn for å skulle lyve om sin opplevelse av deg. Deler de sin mening, oppfattes den som mer autentisk. 

brukergenerert_innhold_3

En potensiell kunde ville heller stolt på en lavkvalitets video på youtube, hvor en kunde fortalte sine meninger om ditt produkt/ din tjeneste – enn en dyr, fancy reklamefilm. Potensielle kunder vil høre hvordan produktet eller tjenesten er fra noen som allerede har testet det ut. 

Det er en kombinasjon av hva merkevaren og brukerne kommuniserer. 

I følge en studie fra Bazaar, viser det at 51% av amerikanere stoler mer på brukergenerert innhold enn annen informasjon på en bedrifts nettside. 

Brukergenerert innhold er uten tvil kraftfullt. Det er den beste formen for social proof, og viser at kundene engasjerer seg nok til å dele sin mening (på godt og vondt). Likevel er det en synergi mellom hva brukerne kommuniserer og det du kommuniserer. For å bygge det sterkeste båndet, må det være et samsvar mellom partene. 

brukergenerert_innhold_2

“Under promise and over deliver” er et ordtak som passer fint her. Det er ikke hensiktsmessig for deg å skryte produktet ditt opp i skyene, om kundene dine ikke er like begeistret som deg. Setter du derimot rimelige (og selvklart fristende) forventninger, og kundene dine skryter deg opp i himmelen – blir markedsføringen plutselig mer kraftfull. 

Å fokusere på brukergenerert innhold gir deg altså ikke bare mulighet til å øke troverdighet, salg og lojalitet. Det er også en ypperlig måte for deg å få verdifull kundeinnsikt. Det gir deg muligheten til å se om du formidler det samme budskapet som dine kunder opplever. Det gir deg innsikt i hva som kan gjøres bedre. 

Har ikke word of mouth alltid vært en viktig del av markedsføringen?

Word of mouth, eller jungeltelegrafen på norsk, har alltid vært en viktig del av markedsføring. Hva en annen kunde, et familiemedlem, venn, eller forbilde, har ment om produktet eller tjenesten har alltid vært en stor påvirkningsfaktor på forbrukeres vurdering. Uten fornøyde kunder, eller et godt rykte var (og er) det vanskelig å oppnå suksess. 

brukergenerert_innhold_1

I tråd med det digitale skiftet, ble det også mer tilgjengelig å dele meninger. Du kan lese meninger fra andre kunder, om bedrifter, produkter og tjenester du aldri har hørt om før. Globalisering, sosiale medier og netthandel har gjort det mulig å handle på kryss og tvers av verden. Det har også gjort det mulig for meninger å spre seg i lik grad. 

Selv om word of mouth alltid har vært en viktig del av markedsføringen, er brukergenerert vokst opp i den digitale tiden. I overfloden av valg, har også kunders mening mye større verdi enn før. 

Ikke all omtale er bra omtale

Nå som vi har snakket om den positive effekten av brukergenerert innhold, er det ikke å legge skjul på at det også har sine negative sider. Dårlige tilbakemeldinger kan nå, mer enn noen gang, ødelegge et rykte på få sekunder. Det er derfor viktig at du er oppmerksom, følger med, tar fatt der du ser det trengs, og alltid jobbe for å yte den beste servicen. 

Selv om omtaler, tilbakemeldinger og innhold i stor grad er utenfor din kontroll, er det også ting som kan kontrolleres. Oppfordrer du kunder til å tagge, dele, bruke en hashtag (emneknagg) eller lignende, er det viktig å tenke over hvilken respons du vil få. For å oppnå maksimal effekt, vil positive anmeldelser av en viss kvalitet alltid fungere best. Tenk derfor over hvilken virkning innholdet kan ha for din bedrift, før du inviterer kundene til å bidra. 

Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side

https://blog.hubspot.com/marketing/best-user-generated-content-campaigns
https://blogg.oktanoslo.no/kunderelasjoner-brukergenerert-innhold
https://www.business2community.com/content-marketing/what-is-user-generated-content-and-how-it-is-relevant-02175516
http://www.curata.com/blog/content-marketing-user-generated-content/

Please follow and like us:

En kommentar til «Brukergenerert innhold: Hvorfor du bør bruke det i din markedsføring»

Stengt for kommentarer.

Stengt for kommentarer.