Hvordan få og holde på kundens oppmerksomhet | Maylinn Gullmark
5 tips til hvordan få og holde på kundens oppmerksomhet

5 tips til hvordan få og holde på kundens oppmerksomhet

Å få kundens oppmerksomhet er en av de mest lukrative goder i en overflod av innhold. Kanskje føler du ikke at innholdet ditt får oppmerksomheten det fortjener? Eller kanskje du ikke helt vet hva du skal produsere for å få oppmerksomhet?

Om du har følt på dette, er du absolutt ikke alene. Det er vanskelig å få oppmerksomhet. Det er vanskelig å vite hva som trigger oppmerksomhet hos din målgruppe. Vanskeligst av alt er det å få oppmerksomhet som gir resultater. Når det er sagt, er det ikke umulig heller. 

Så… La oss først se litt på hva oppmerksomhet er, før vi hopper ned til mine 5 + 1 tips.

[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]

Hva er oppmerksomhet?

Om jeg kan tillate meg å bli litt teknisk i språket, er oppmerksomhet dedikert, mental fokus over tid. Det vil si at du utelukkende fokuserer på én spesifikke ting i et gitt tidsrom. For å kunne holde på oppmerksomheten må du skape et engasjement hos mottaker. Engasjement er (med litt teknisk språk) emosjonelt ladet oppmerksomhet. Det vil si at du – som skaper av innholdet – må vekke følelser, i en eller annen form, for å kunne holde på oppmerksomheten.

I en undersøkelse gjort av Microsoft, fant de ut at menneskers oppmerksomhet har falt fra 12 til 8 sekunder, fra år 2000 til 2015. Det betyr at vår oppmerksomhet ligger ett sekund lavere enn en gullfisk (!!).

oppmerksomhet_1

Kanskje ikke så rart i grunn… I samme tidsrom vokste nemlig en av de største tidstyvene frem: smarttelefonen. Tenk på din egen hverdag. Det tikker stadig inn med varsler og nyhetsoppdateringer. Du hopper kanskje fra Instagram scrolling, til chatting, til internett surfing og online window shopping på få minutter, uten å egentlig ha tenkt over det selv… 

5 måter å og holde på kundens oppmerksomhet

Som du kanskje har skjønt (og ikke minst erfart), er det ingen snarvei til oppmerksomhet. Før kunne man kanskje si at “den som skriker høyest, blir hørt”, men i et gigantisk rom av høylytt summing er ikke det like lett å “skrike høyest” lengre. Likevel er det et par grep du kan ta, som tilrettelegger innholdet ditt, for å og holde på oppmerksomhet:

1. Vit hvem du snakker til

For å skape relevant innhold, som engasjerer, må du også vite hva som er relevant for målgruppen. Du må forstå hvem målgruppen din er, hva de interesserer seg for, hva som er problemene deres, ambisjonene deres, drømmene og frykten. Når du har kartlagt det, er det mye lettere å kommunisere ut et budskap som får oppmerksomhet. Du vil lettere kunne snakke kundens språk og få dem til å lytte.

2. Vær der kundene er

Det sier seg kanskje litt selv, men for å kunne få oppmerksomhet fra kundene må du også være der de er. Det hjelper ikke å være aktiv på Twitter om målgruppen din er på Instagram. Det er også en utrolig stor fordel å vite når de er på de forskjellige plattformene. Å finne ut hvor og når målgruppen din faktisk bruker tiden sin, gjør det derfor lettere for deg å få oppmerksomheten deres.

3. Si det viktigste først

Som jeg skrev innledningsvis har vi mennesker kortere oppmerksomhets span enn en gullfisk. Det er derfor svært viktig å benytte disse få sekundene godt. Det er ikke tid til lange introer, eller fjas. Si det viktigste først for å fange kundens oppmerksomheten, og hold på den ved å utdype på en interessant måte. Bruk gjerne historiefortelling for å holde innholdet relevant og interessant. 

4. Vis empati og autoritet

Å vise empati, altså forståelse for situasjonen mottaker står i, vil ofte bidra til å holde på oppmerksomheten lengre (engasjere). Kanskje har du vært i samme situasjon som dem, men nå har funnet en løsning – og denne løsningen vil du dele (autoritet). På denne måten får du ikke bare oppmerksomhet, men du bygger tillit hos mottaker, som potensielt kan føre til nye kunder (og mer engasjement på innholdet ditt).

5. Bruk visuelle virkemidler

Hjernen vår prosesserer visuelle formater 60 000 x ganger raskere enn tekst. Med vår kortere-enn-en-gullfisk-oppmerksomhet, betyr dette at du kun har få sekunder på å fange kundens oppmerksomhet. Ved å bruke visuelle virkemidler, som bilder eller video, vil mottaker derfor raskere registrere budskapet. 

+1 bonus: Konsekvent

Selv om oppmerksomhet ofte oppfattes som en umiddelbar respons, ligger det i mange tilfeller mye eksponering i forkant av oppmerksomheten. Si du en dag får lyst til å begynne og strikke, og plutselig oppdaget du en annonse om garn i nyhetsfeeden din. “For en tilfeldighet” tenker du kanskje. Men sannsynligheten er stor for at du har blitt eksponert for samme annonsen flere ganger. Det bare passet ikke inn i din kjøpsprosess enda. Å være konsekvent, og å være der ute og vise ansiktet ditt (eller bedriftens ansikt), bidrar til å øke oppmerksomheten. Husk at en “overnight suksess” ofte har mye arbeid bak seg!

Kundens oppmerksomhet oppsummert

Det er ikke enkelt å få kundens oppmerksomhet, og om du først får den er det heller ikke enkelt å holde på den. Med en oppmerksomhet på rett over 8 sekunder, er det ikke så rart. Vi er blitt vandrende multitaskere som hopper fra det ene til det andre, uten stopp. Likevel er det ikke umulig å få oppmerksomhet. Det handler om å forstå målgruppen din, og tilrettelegge innholdet på en måte som treffer dem. Vær tydelig på hva du vil formidle, og formidle det med empati og autoritet. Får du ikke oppmerksomheten du føler du fortjener, ikke gi opp. Konsekvent er en av de viktigste faktorene for suksess!

Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side

Please follow and like us:
Stengt for kommentarer.