Innholdsstrategi: hvorfor bør din bedrift ha det? - Maylinn Gullmark
Innholdsstrategi: hvorfor bør din bedrift ha det?

Innholdsstrategi: hvorfor bør din bedrift ha det?

En innholdsstrategi er en plan for hvordan du skal bruke innholdet. Det er en plan for hvordan du skal skape verdi til kunden, og resultater til bedriften din, på en og samme tid. 

Du vil med en innholdsstrategi svare på spørsmålene om alt fra hva til hvordan. Det vil med andre ord fjerne mye stress fra hverdagen, samtidig som det gir deg kontroll, innsikt og bedre resultater.

I følge Hubspot´s “Not Another State of Marketing Report”, kommer det frem at nesten 70% av bedrifter aktivt jobber med innholdsmarkedsføring i 2020. Er du ikke blant de 70% er det på tide å se på det nå, og her er 7 grunner til hvorfor:

[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]

7 grunner til hvorfor du bør ha en innholdsstrategi

1. Du har et formål med innholdet

En viktig del av innholdsproduksjon er å skape verdi. Det som publiseres skal gi verdi til målgruppen, men det må også gi resultater tilbake til bedriften din. Med en innholdsstrategi har du kartlagt hvorfor du poster innholdet ditt. Du har definert formålet med alt du publiserer. På denne måten sikrer du et klart, tydelig og verdifullt budskap i alt du publiserer.

2. Du har en tydelig persona

Hvem du lager innholdet ditt for er en viktig del av innholdsstrategien din. Du vil jo nå ut til målgruppen din, naturligvis. For å få til det, må du også sørge for at innholdet du lager treffer målgruppen din. Med en innholdsstrategi har du kartlagt hvem din drømmekunde, også kalt persona, er. Du vet hva problemene deres er, hva målene deres er, hva som interesserer dem og hva de lurer på. Du vet også hvordan din bedrift kan nå ut til målgruppen på en verdifull måte, gjennom hva du produserer.

3. Hva skal du produseres

Hva som skal produseres er også en sentral del av innholdsstrategi. Her kartlegger du hvilke temaer det skal snakkes om, hvordan du skal vinkle temaene og i hvilket format det skal lages i (video, tekst etc). 

Ved å kartlegge alt innholdet som skal produseres, er det også mye lettere for deg å tenke strategisk rundt når innholdet skal publiseres. Har du for eksempel en lansering kommende, vil du med en innholdsstrategi kunne planlegge innholdet i tiden før og etter lansering, for å bygge opp lanseringen. Dette vil potensielt føre til at resultatene blir enda bedre, fordi du har bygget opp et momentum rundt det.

4. Hvor du poster innholdet

Du må ikke bare vite hvem målgruppen din er, men du må også forstå hvor de er. For å få oppmerksomhet fra dine drømmekunder, må du også være der de er. Er dine kunder på Facebook, bør du også være det. Er de aktive Youtube-tittere, da burde du være der. Med en innholdsstrategi vil dette være planlagt. Du vil også ha planlagt hvordan det samme innholdet bør utformes på kryss av forskjellige plattformer. 

5. Når du skal poste

Vil du være god på innholdsmarkedsføring, er ikke postingen helt tilfeldig. Når på døgnet og hvilken dag du poster kan ha mye å si. På samme måte som at du må vite hvor målgruppen din er, må du også vite når de er der. Er målgruppen din på Instagram kl 15.00 på onsdager, vil det være en fordel for deg å poste innlegget ditt på onsdager kl 15.00 også. Med en innholdsstrategi er dette allerede planlagt. 

6. Merkevarebygging

En innholdsstrategi gir ikke bare et mer helhetlig overblikk over hva som skal produseres og publiseres. Det skaper også en større enhet og helhet utad. Du vil ha et tema som er gjennomgående, og forhåpentligvis en visuell identitet som bidrar til å bygge merkevare. Skaper du kontinuerlig verdifullt innhold, vil du også bygge tillit til merkevaren din.

7. Top of mind

Ved å ha en klar plan for hva som skal postes, vil du kunne være konsekvent i publiseringen. På denne måten vil du hele tiden være synlig for målgruppen din på en eller annen måte. Dette vil gi dem en kontinuerlig påminnelse om at du er der, som potensielt (og forhåpentligvis) vil gjøre deg til top of mind. Selv om de ikke har behov for det du selger akkurat nå, kan behovet komme på sikt, og da vet de hvem de skal gå til.

Innholdsstrategi oppsummert

Oppsummert kan vi si at en innholdsstrategi vil gi deg mye tilbake. Det gjør det ikke bare lettere for deg å vite hva du skal publisere på sosiale medier til en hver tid, men det øker sannsynligheten for at det du poster faktisk er verdifullt. Du vil også lettere kunne ta kontroll over resultatene, skape en engasjerende følgerbase og øke tilliten til din bedrift. Husk at med digitaliseringen er det innhold som er ditt ansikt utad – så hvorfor ikke legge tid ned i å gjøre det bra? 

Ps! Husk å skrive ned innholdsstrategien din. Å ha den skriftlig vil effektivisere arbeidet og skape mer forutsigbarhet, enn en muntlig strategi. 

Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side

Please follow and like us:
Stengt for kommentarer.