Hva er en salgstrakt og hvordan lager jeg en? | Maylinn Gullmark
Hva er en salgstrakt?

Hva er en salgstrakt?

En salgstrakt er et system du setter opp for å systematisk hente inn kunder. Du siler på mange måter ut dine kunder fra mengden. Selv om du kan målrette markedsføringen din med ganske så spesifikke målgrupper (noe jeg ikke anbefaler), leter du fortsatt i et hav av mennesker. Flesteparten er dessverre ikke interessert i deg og ditt produkt. Med en salgstrakt vil du altså kunne få kunden til å selv kvalifisere seg til å bli en potensiell kunde. 

Facebook og Facebook Pixel

Facebook er uten tvil den plassen du best kan sette opp en salgstrakt. Da din egen nettside, landingssider og takkesider ofte er viktige faktorer i salgstrakten er Facebook pixelen et must. Med den vil du kunne registrere alle som starter på trakten. Alle som har lastet ned PDF-en, eller gjort et kjøp. Sammen med Facebook pixelen og remarketing kan du derfor tilpasse innholdet til hvor kunden er i deres kjøpsprosess.

Salgstrakt oppsett:

Det finnes utallige varianter av salgstrakten. Forskjellige fokus, forskjellige trinn osv. Likevel går de alle ut på det samme. Å filtrere ut kunder fra mengden. Her er en av de mest grunnleggende traktene:

Steg 1 – Kunder har et problem

Du får folk inn i trakten og kvalifiserer seg selv som potensielle kunder. Altså leads. Dette kan være som nå for eksempel. Det at du leser dette innlegget viser at du er en potensiell kunde av mine produkter. Nettopp fordi du leser om noe jeg kan noe om- og som jeg selger en tjeneste for.

Steg 2 – Kunden anerkjenner problemet

Steg to handler om å få til en handling. Kanskje det kan være å laste ned ned en PDF. Eller å registrere seg for er webinar eller lignende. Poenget er at de skal laste ned noe av verdi, som vil hjelpe dem å løse problemet. 

Steg 3 – Kunden vil du skal hjelpe dem

Når leadsene har kommet til steg tre har de vist interesse på flere forskjellig nivå. De har også blitt introdusert for hvem du er og hva de kan. Forhåpentligvis har de nå tillit til deg og tro på at du kan hjelpe dem. Derfor kan du i steg 3 begynne å oppfordre til salg av produktet ditt. Avhengig av hva du selger kan du finne ut hva som er best. Har du mulighet til jeg anbefale å selge inn det billigste først før du tilbyr noe av høyere verdi. 

Steg 4 – Ta vare på kunden

De er kunde av deg. Dette er et steg mange ofte glemmer, men som gjerne er like så viktig. Kundeservice, oppfølging og ikke minst mersalg er viktige punkter her. Har du mulighet, som nevnt over, til å selge et dyrere produkt er det her du gjør det. På mange måter kan man si at kunden går tilbake til steg nr 1 igjen. Du fortsetter å gi verdi innhold til de er klare til å kjøpe på nytt eller igjen.

En salgstrakt kan ha mange flere ledd, eller ferre. Ut i fra hvilke produkt(er) du selger, vil det være forskjellige løsninger. Noen ting krever mer oppvarming enn andre. Det er også viktig å vite at leads ikke nødvendigvis slavisk vil følge trakten. Noen kjøper med en gang, mens andre svanser mellom steg 1 og 2 lenge før de går videre. 

Som en trakt fungerer kommer det også alltid fler inn på toppen en ut på bunnen. Men det er helt greit. Alle er ikke dine kunder, og det er det som er hele poenget med trakten. Den skal sile ut potensielle kunder fra mengden. Samtidig som du tilfører verdi og bygger tillit på veien. 

Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side

En kommentar til «Hva er en salgstrakt?»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.