Hvorfor du bør bruke penger på annonsering - Maylinn Gullmark
Hvorfor du bør bruke penger på annonsering

Hvorfor du bør bruke penger på annonsering

Nesten uansett hva din bedrift driver med, burde du investere penger i annonsering. Selger du en tjeneste, produkter, B2B eller B2C vil det være lønnsomt å betale for synlighet (og salg). Det er stor konkurranse på internett om å få oppmerksomhet fra kunden. Uansett om du har en stort og velkjent merkevare eller ikke. Du er nødt til å jobbe for å være top of mind. 

Hva er annonsering?

Betalt innhold, eller annonsering er innhold du betaler for å distribuere. Det finnes mange måter å annonsere på. Enten med betalte innlegg på sosiale medier, sponsoravtaler med influencere eller søk i Google. Med betalt innhold har du mulighet til å rette innholdet ditt spesifikt for målgruppen din. Det er altså en måte å nå ut til både nye og eksisterende kunder på en målbar og skalerbar måte. 

Kan måles i kroner og øre

En av de store fordelene med å bruke penger på annonsering er at du også kan måle hvor mye du får tilbake. Det er viktig for alle bedrifter å være lønnsom. Med organisk innhold er det vanskelig å måle hvor mye man får tilbake på tiden man har lagt i produksjon. Betalt innhold på den andre siden gir deg mulighet til å måle hvor mye du får tilbake. Her kan du måle hvor mange konverteringer som blir generert av annonsen. Du får også vite hvor mye det kostet for den enkelte konvertering. Dette gjør det lettere for deg å kunne skalere på en lønnsom og sikker måte. 

Hvorfor bruke tid på annonsering

Som jeg nevnte i avsnittet over kan annonsert innhold måles i kroner og øre. En annen stor positiv fordel med betalt innhold er muligheten til å målrette. Annonserer du på Facebook og har en Facebook piksel (noe du bør ha), vil du kunne målrette innholdet ditt på mange måter. Du kan lage innhold rettet mot folk som allerede har engasjert seg i deg. Har noen lagt produkter i handlekurven din, lag en annonse som minner dem på å fullføre kjøpet. Har noen begynt utfylling av et skjema, men ikke fullført, oppfordre dem til å ta kontakt. Du kan også nå ut til mennesker som ligner på dine eksisterende kunder- altså nå ut til helt nye og høyst potensielle kunder.

Annonserer du i Google søk er du der når kunden ser etter deg. I motsetning til Facebook annonser som i større grad er oppsøkende, er Google annonser der når kunden aktivt leter etter noen som deg. Ved å bruke riktige søkeord vil du kunne være tilgjengelig for målgruppen din når de trenger deg. 

Nøkkelordet er altså målbarhet. Du kan måle hvor mye du kan få tilbake og du kan målrette hvem som skal se innholdet. I tillegg kan betalt innhold skaleres noe du ikke kan med organisk innhold. Der organisk innhold blir preget av tilfeldigheter kan du med annonsering kontrollere og skalere. 

Hva skal jeg annonsere? 

Som med det meste, varierer dette fra bedrift til bedrift. Det er ingen fasit på hva du bør annonsere, hvordan du skal gå frem eller hva det bør inneholde. Når det er sagt er det svært viktig å ha et mål bak innholdet. Sett mål for hver annonse du lager. Separer kampanjer for salg og merkebygging. 

Det som er fint med betalt innhold er at du fort kan se hva som fungerer og ikke fungerer. Test ut forskjellige typer innhold og vinkler. A/B-test alt du gjør for å optimalisere. Lite engasjement på annonsene dine kan tyde på at du ikke treffer målgruppen. Jobb da med formidling og uttrykk i innholdet ditt. På den andre siden, om annonsene dine gjør det bra, ikke slå deg til ro med det. Du må hele tiden optimalisere og teste ut nytt innhold. Selv om en annonse generere mye salg, kan en annen annonse gjøre samme jobben bare billigere! 

Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.