Selg løsningen til kundens problem | Maylinn Gullmark
Selg løsningen til kundens problem

Selg løsningen til kundens problem

Hva selger du egentlig?
Hva vil kunden ha?

Uansett om du selger et produkt eller en tjeneste, er det ikke nødvendigvis produktet i seg selv kunden er ute etter. Selger du kurs er det ikke kurset i seg selv kunden vil ha, men hva de får ut av kurset. Selger du flybilletter er det ikke selve flybilletten kunden er interessert i, men opplevelsen og destinasjonen. 

Jeg sier ikke at produktbilder med pris og “kjøp nå” knapp ikke fungerer. Jeg sier at å forstå seg på hva kunden egentlig vil ha, kan bidra til mye for din business. 

[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]

Hva selger du egentlig?

Et av de viktigste spørsmålene du må stille deg selv er hva selger du egentlig? Vet du det, er det mye lettere for deg å forstå hvordan du skal nå målgruppen. Du må vite hvilken verdi du tilfører din kunde. Du må vite hvilket problem kunden har for å vite hvordan ditt produkt løser det. 

Hvilket behov du dekker kan også ha mye å si for hvordan du skal fremstille deg selv. Selger du mat for å simpeltent dekke sult eller for en kulinarisk smaksopplevelse? Disse to behovene krever to helt forskjellige tilnærminger. Er du en matbutikk eller en restaurant dekker du jo gjerne det samme problemet- kunden trenger mat. Når det er sagt dekkes det på to helt forskjellige måter. Ikke bare er en matbutikk og en restaurant to helt forskjellige ting, men de presenterer seg selv også helt forskjellig. 

Selg resultatet ikke produktet

Selger du joggesko eller selger du Nike “just do it”? Selger du en kalender eller selger du en organisert og stressfri hverdag?

Et av de beste eksemplene jeg vet om kom fra Camilla i Hvabehager. Hun brukte skipper´n som eksempel. Skipper´n spiser spinat for å bli sterk. Det er spinaten som er produktet men det er ikke spinaten som er budskapet. Budskapet og resultatet er at skipper´n blir sterk og kan gjøre heltemodige ting. Akkurat hva produktet ditt er, er ikke nødvendigvis så viktig for kunden. Det som er viktig er at ditt produkt får kunden fra A til B. I skipper´n tilfelle er spinaten det som får han til å bli sterk. Selger du et kurs tar du kunden fra uviten til viten. Selger du joggesko, bidrar du til et sunnere liv. Selger du en kalender tar du kunden fra et stressende og uorganisert liv, til et oversiktlig og overkommelig liv. 

Ser du poenget mitt?

Hvordan vet du hva kundens egentlig vil ha?

Det kan være utfordrende å forstå hva kunden egentlig vil ha. Ofte kan det være et skille mellom intern og ekstern oppfattelse av verdien i et produkt. Det kan også være at du har forskjellige målgrupper som har forskjellige behov. Det er derfor svært viktig at du kartlegger og lager tydelige personas (les mer HER). Vet du hvem du snakker til, vil du også kunne tilpasse innholdet ditt mer i deres retning. 

Kundeinnsikt er et viktig poeng i markedsføring. Det er ingen konkret fasit på hvordan du får kundeinnsikt. Det er heller ingen fasit på hvem kunden din er. Analyser data og vær i kontakt med kundene dine. Les tilbakemeldinger, tenk over hva de spør etter. Jo mer du lytter til kundene dine, jo bedre vil du forstå dem.

Hold deg oppdatert på nye innlegg:
– Lik min Facebook-Side

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.