Brand storytelling - Kommuniser din bedrifts historie | Maylinn Gullmark
Brand storytelling – hvordan kommunisere din bedrifts historie

Brand storytelling – hvordan kommunisere din bedrifts historie

Brand storytelling, handler om hvordan du kan kommunisere din bedrifts historie på en kundefokusert måte. Det handler om å kartlegge hvordan dine produkter og tjenester, verdier, mål og visjoner passer inn i din målgruppes liv. Kanskje høres det overfladisk ut. Likevel mener jeg det er et must for å virkelig booste din bedrift. 

Brand storytelling er et markedsføringsverktøy, som hjelper deg å kommunisere din bedrifts budskap. Med denne i bunn, vil du gjennom alle flater kunne vite hva du skal formidle, og hvordan du skal formidle det. Det handler ikke bare om å skrive gode artikler. Det kan brukes til alt: nettsiden, produktsiden, nyhetsbrevene, artiklene, videoene, sosiale medier postene, you name it. 

[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]

Hvorfor brand storytelling?

Historier har eksistert like lenge som vi har hatt et språk å kommunisere med. Vi tenker, husker og forteller i historier. Vi tilpasser til og med virkeligheten for at den skal passe inn i historiene våre. 

Studier viser at vi husker historier opp til 22 ganger bedre enn fakta. Hjernene våre er altså tilrettelagt for å huske de. 

For deg, som bedrift, å kunne utvikle en kommunikasjonsstrategi basert på storytelling, vil derfor være et stort konkurransemessig fortrinn. Selv om vi husker historier bedre, er kanskje den største fordelene med storytelling evnen til å vekke følelser. Du vil altså ikke bare klare å formidle informasjonen din på en lettere, og mer interessant måte, som huskes bedre – du vil også klare å skape en følelsesmessig relasjon. Kunden husker kanskje ikke akkurat hva du sa, med de sitter gjerne igjen med en følelse du ga dem. Ofte kan denne følelsen være nok til å avgjøre valget mellom deg og konkurrenten din. 

La kunden være stjernen i din historie

For at historien virkelig skal lykkes, er det viktig at du gjør kunden til stjernen i din historie. Din bedrifts funksjon er å være kundens guide, som veileder dem fra A til B. 

Hvorfor? 

En god historie knytter en idé til et ego. Gjør du kunden din til hovedrollen i historien, er det lettere for dem å kunne relatere og sette seg inn i rollen. Som nevnt over vil de også lettere knytte en følelse til historien, om de klarer å sette seg inn i hovedrollens reise. 

Det er særlig én type struktur i historiene, vi mennesker responderer best til:

  1. En karakter har et mål.
  2. Målet er ikke lett å nå. Det er hindringer i veien og en risiko for å feile. 
  3. Karakteren må kjempe seg fremover, og møter nye karakterer og ressurser som hjelper han på veien.
  4. Når karakteren har overvunnet alle hindringene, blir en ny normal laget, som holder seg slik frem til karakteren får et nytt mål. 

Det høres kanskje kjent ut? Det er ikke så rart, da de fleste filmer og historier er bygget opp på denne måten. Det er også en logisk grunn for at akkurat denne strukturen fungerer så godt. 

  1. Historien handler om en hovedperson (eller menneskeaktig karakter), fordi det gjør det lettere for oss å identifisere oss med karakteren. 
  2. Uten utfordringer ville ikke historien vært spennende, og heller ikke engasjert frem følelser tilknyttet historien. 
  3. Skjer det ikke en forandring når målet er nådd, vil hensikten med historien virke meningsløs. Det må derfor skapes en ny normal når målet er nådd.  

Hvordan lage din egen brand story?

Donald Miller i Story Brand har utviklet et lett og oversiktlig BrandScript hvor du selv kan fylle ut din bedrifts historie. Du kan registrere deg og fylle ut historien HER (gratis). 

For å kunne få best mulig utbytte av din historie, er det viktig at du har et par ting på plass før du lager historien. Du må ha klart for deg hvem bedriften din er, hvilke problemer du løser og verdier du tilbyr, og du må ikke minst ha kartlagt hvem målgruppen din er (LES MER HER). 

PS! Har du flere målgrupper/avdelinger, lager du forskjellige historier til hver av målgruppene.

La oss se på stegene i historien din:

En karakter: Hvilken hverdag lever karakteren i nå- hva er utfordringen? 

Med et problem: Hva er problemet? Hvordan får dette problemet karakteren til å føle seg? Hvorfor føles ikke situasjonen riktig som den er nå?

Møter en guide (deg): Kommer inn for å veilede karakteren. Guiden må uttrykke empati og autoritet.

Som gir karakteren en plan: En plan for hvordan problemet løses. For eksempel en tre stegs prosess. 

Og oppfordrer til handling: Enten det er en direkte handling (kjøpe) eller en indirekte handling (laste ned PDF).

Som resulterer i: Hvordan ser karakterens nye normal ut om han gjør business med deg? Hvordan ser det ut om han velger å ikke gjøre business med deg?

Voila, du har nå oppskriften på din nye kommunikasjonsstrategi.

Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side

https://www.forbes.com/sites/celinnedacosta/2019/01/31/3-reasons-why-brand-storytelling-is-the-future-of-marketing/#35f150be55ff
https://visme.co/blog/brand-storytelling/
https://contentmarketinginstitute.com/2019/12/brand-storytelling-examples/
https://sujanpatel.com/marketing/7-companies-killing-brand-driven-storytelling/
https://medium.com/the-protagonist/the-science-behind-storytelling-51169758b22c

Please follow and like us:
Stengt for kommentarer.