Slik bruker du søkeordsanalyse - Maylinn Gullmark
Slik bruker du søkeordsanalyse

Slik bruker du søkeordsanalyse

Gjesteinnlegg fra dintekstforfatter.no

En søkeordsanalyse hjelper deg med din digitale markedsføring, og det vil være et effektivt verktøy når det kommer til å lage godt og relevant innhold for din målgruppe. 

Har du en nettside eller en nettbutikk? Da har du helt sikkert også lagt merke til den enorme konkurransen som har oppstått på disse arenaene. I dag gjelder det å bli sett og lagt merke til av både søkemotorer og kunder. 

Mange har med god grunn begynt å investere i innholdsmarkedsføring og digital markedsføring. Flere ser også at egne sider får et enormt løft når de benytter seg av tjenester fra en tekstforfatter, webutvikler eller digital rådgiver. 

Men for at din nettside skal kunne oppnå konverteringer og fornøyde kunder, bør du vite hva folk er på jakt etter og hvilket språk de snakker. Det kan en søkeordsanalyse hjelpe deg med å finne ut av.  

[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]

Hva er en søkeordsanalyse? 

En søkeordsanalyse er en analyse som viser deg hvilke ord folk søker mest på. Analysen er med på å gi deg oversikt over hva dine potensielle kunder faktisk er på jakt etter, og den kan gjøre det enkelt å finne ut om du benytter deg av riktige ord og begrep. Den er essensiell for at en tekstforfatter skal kunne treffe riktig med tanke på SEO.

Søkeordsanalyser kan tilpasses alle typer bransjer, og vil få frem hva folk er interessert i når det kommer til den gitte bransjen. Man får også innsikt i søkevolum, søketrender, relaterte søkeord og moderne søkeordsanalyser kan til og med si noe om når folk søker på hva. Dette kan være nyttig både med tanke på hva du bør lage innhold om, men også når du bør publisere ulikt innhold. 

Ranger høyere i søkemotorer ved hjelp av en god søkeordsanalyse 

Hvis du har et ønske om å produsere innhold folk faktisk vil lese, og som søkemotorene vil belønne deg for, er det alltid en god idé å benytte seg av en velutviklet og gjennomført søkeordsanalyse. Søkeordene som folk benytter seg av vil ikke bare være en fin indikator på hva du bør skrive om, men også hvilke ord du bør benytte deg av gjennom tekstene dine. 

Pass alltid på å jobbe med søkemotoroptimalisering når du produserer innhold basert på en søkeordsanalyse. Velg deg ut et relevant søkeord, kanskje et med mange søk, men ikke en altfor hard konkurranse, og bruk dette søkeordet tidlig i tittelen din, gjerne i ingressen, anslaget, et par mellomtitler og i metabeskrivelser og bildebeskrivelser. 

I selve teksten kan det også være fint å bruke ordet nå og da, men pass på å ikke bruke det for mye. Da vil du over-optimalisere – og det kan bli sett på av søkemotorer som juks eller «keyword stuffing». Se da heller gjennom søkeordsanalysen, og benytt deg av synonymer eller andre relaterte søkeord som kan være vesentlige og interessante for temaet du skriver om. 

Ser du på «longtail keywords», eller lange søkefraser, kan du også finne konkrete spørsmål du gjerne må svare på i teksten din. Gjør du dette på en god måte vil du oppnå mer autoritet og enklere få en høyere rangering. 

sokeordsanalyse2

Hvordan utfører man en søkeordsanalyse? 

Det finnes en rekke verktøy som kan gi deg tilgang til en god og presis søkeordsanalyse. Start gjerne først med en runde idémyldring, se gjennom din egen nettside, undersøk konkurrenter og skriv ned så mange ord som mulig som kan være relevante for deg, din bransje og dine kunder. Når du har en lang liste med ord, er du klar for å utføre en søkeordsanalyse. 

Ordene dine kan du enkelt plotte inn i ditt foretrukne verktøy, og få opp søkevolum, relaterte søkeord, sesongoversikter og mye annen nyttig informasjon. I dag kan du gratis ta i bruk verktøy som for eksempel søkeordsplanleggeren til Google, AdWords-statistikk, Google Search Console og mange andre spennende plattformer. 

Pass på hvordan du analyserer funnene i søkeordsanalysen din! 

Når du går gjennom funnene i din søkeordsanalyse kan det være lurt å ikke sette i gang med produksjon av stoff relatert til de ordene med høyest søkevolum uten mål og mening. Det er nemlig svært viktig å alltid tenke over intensjonen som kan ligge bak et søk, før man produserer innhold. 

Hvis du eksempelvis jobber i IT-bransjen og ser i en søkeordsanalyse at «webutvikler» har et høyt søkevolum, er det ikke nødvendigvis en god idé å produsere en artikkel om hva en webutvikler gjør. Det kan være at intensjonen bak slike søk heller er rettet mot jobbsøking og leting etter ledige stillinger for webutviklere. 

Ser du derimot at søket «webutvikler tjenester» har et greit søkevolum, vil mest sannsynlig intensjonen bak et slikt søk være å finne webutviklertjenester, eller oppdage hva en webutvikler kan hjelpe ulike bedrifter med. Da vil det være lurt med en artikkel om hva en webutvikler gjør. 

Ved å tenke nøye over intensjon, kan man enklere lage mer spisset innhold, og på den måten treffe sin målgruppe mye bedre. 

Snakk kundens språk og oppnå flere treff og konverteringer  

Det aller viktigste en god søkeordsanalyse kan gi deg, er et innblikk i din målgruppe sitt språk. Hvis du ikke snakker samme språk som dine kunder, vil du neppe oppnå mange konverteringer. Det hjelper lite å skrive om baking av «eplepai» derom alle i målgruppen din er på jakt etter oppskrifter på «eplekake». 

Benytter du deg av feil begreper, vil du stå i fare for å miste kunder til dine konkurrenter. Lager du innhold med ord som ingen bruker, vil du gå glipp av mye verdifull trafikk. Nettopp derfor er søkeordsanalyser så utrolig verdifulle. Med en hel liste over ord og utrykk kan du mye enklere forstå dine kunder, hva de ønsker og hvilket språk de snakker. Da blir det også mye lettere å tilrettelegge, slik at de finner nøyaktig det de ser etter hos deg.

Hold deg oppdatert på nye poster:

– Lik min Facebook-Side

Please follow and like us:
Stengt for kommentarer.