Hvordan lage godt innhold? | 5 tips til hvordan | Maylinn Gullmark
Hvordan lage godt innhold: 5 tips til hvordan du kan lage innhold som treffer

Hvordan lage godt innhold: 5 tips til hvordan du kan lage innhold som treffer

Det kan være vanskelig å lage godt innhold. Hva får oppmerksomhet, hva engasjerer og hva skal jeg publisere om? Alt for ofte ender du kanskje opp med å publisere noe, bare for å publisere noe.

I disse sosiale medier dager er innholdet ditt også ditt ansikt utad. Å bruke tid på å lage godt og verdifullt innhold er derfor utrolig viktig for å lykkes. Her har du 5 tips til hvordan du kan lage godt innhold:

  • Ha et formål med innholdet ditt
  • Vær så naturlig som mulig
  • Vær lett å forstå
  • A/B-test innholdet ditt
  • Engasjer

[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]

Ha et formål med innholdet ditt

Det er kanskje vanskelig å se poenget med å ha et formål med alt innhold. Jeg mener likevel at det vil være en stor fordel å ha det i fokus. Uansett om du poster et bilde på Instagram eller om du lager en betalt kampanje bør du ha et mål med innholdet. 

Hvorfor?

Det er aldri negativt å sette seg et mål. Har du et mål har du noe å rette deg etter og en måte å se resultater. Det samme gjelder for innholdsproduksjon. Det vil være flere fordeler ved å ha et mål med innholdet du produserer og publiserer. 

Du kan ha 4 formål med innholdet ditt:

  • Lære: Gi leseren nyttig informasjon, kunnskap, how-to, nyheter, trender osv. 
  • Vekke følelser: Inspirer, motiver eller engasjer leser. 
  • Bygg merkevare: Fortell dem om din historie eller behind the scene innhold.
  • Oppfordre til handling: Oppfordre dem til å kjøpe, melde seg på nyhetsbrev eller lignende. 

Vær så naturlig som mulig

Mange blir ofte for “up tight” når de skal lage innhold. Alt må være ordentlig formulert, stivt, akademisk osv. Det beste tipset er å senke skuldrene litt. Forsøk å kommunisere så naturlig som mulig. Lat som at du snakker til en venn (din persona). Vær språklig i kommunikasjonen og ikke bruk fancy fagterminologi om det ikke er nødvendig. 

Særlig når det kommer til kommersielt innhold, som Facebook-annonser, er dette veldig viktig. Annonser som ikke ser ut som annonser, er ofte de som gjør det best. 

Lag bilder og videoer som ser naturlige ut, med en lett tekst og gjerne emoji-er. Da får leser følelsen av at det kan være fra en venn, og vil lettere gi deg oppmerksomhet. 

Godt innhold er lett å forstå

Som nevnt i punktene over, er det viktig å ha et formål med innholdet ditt. Det gjør det lettere for mottaker å forstå hva du vil. Kom raskt frem til poenget, helst med en gang. Kunden er ikke interessert i deg, men om du kan hjelpe dem med deres problem. Jo raskere du kommer til poenget, jo bedre er det. Bruk også et lett og forståelig språk og sist men ikke minst: ikke ha en skjult agenda. 

A/B-testing- forstå hva kunden synes er godt innhold

Dette tipset egner seg kanskje best for annonsering, men kan også brukes for nettsider, landingssider, blogginnlegg osv. Poenget er å teste alt du gjør opp mot noe annet. Test ut to annonser med forskjellig tekst eller forskjellig bilde for å se om den ene annonse får bedre respons enn den andre. Se om en landingsside konverterer bedre enn en annen, fordi knappen kommer tydeligere frem eller fordi det var mer informasjon på siden. På denne måten får du en forståelse av hva dine kunder responderer på, og du kan optimalisere etter dette. 

A/B-testing er noe som aldri tar slutt. Du vil hele tiden prøve å få bedre resultater og levere mer verdi til kundene dine. Fortsett å teste ut nye ting mot hverandre og på den måten bli en bedre bedrift. 

Godt innhold som engasjerer

Det kan kanskje være vanskelig å lage godt innhold som engasjerer. Likevel vil det alltid være et mål å engasjere, fange oppmerksomhet og få ordet spredt videre. Jobb med å finne ut hva som engasjerer din målgruppe. Oppfordre dem til å dele budskapet med andre, eller å tagge deg i eget innhold om de bruker ditt produkt/ din tjeneste. 

Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side

Please follow and like us:

En kommentar til «Hvordan lage godt innhold: 5 tips til hvordan du kan lage innhold som treffer»

Stengt for kommentarer.

Stengt for kommentarer.