Hva er formålet med innholdet ditt? - Maylinn Gullmark
Hva er formålet med innholdet ditt?

Hva er formålet med innholdet ditt?

Vi har alle postet innhold uten formål. Kanskje har du postet et innlegg bare for å poste noe? Eller kanskje du har hatt så mye på hjertet at innholdet ikke har hatt verken mål eller mening?

Det er kanskje vanskelig å se poenget med å ha et formål med alt innhold. Jeg mener likevel at det vil være en stor fordel å ha det i fokus. Uansett om du poster et bilde på Instagram eller om du lager en betalt kampanje bør du ha et mål med innholdet. 

Hvorfor?

Det er aldri negativt å sette seg et mål. Har du et mål har du noe å rette deg etter og en måte å se resultater. Det samme gjelder for innholdsproduksjon. Det vil være flere fordeler ved å ha et mål med innholdet du produserer og publiserer. 

  1. Du vil kommunisere bedre. Har du en hensikt med innholdet du skal lage vil det komme tydeligere frem hva du vil frem til. Du har kanskje opplevd å prøve å fortelle en historie men ender opp med å rote deg inn i de alt for mange detaljene? Litt sånn kan det fort bli om du ikke har et mål med innholdet. 
  2. Du kan avgjøre om innholdet er av verdi. Mange ganger føler du kanskje behov for å poste noe uten at du egentlig har noe å poste. Kanskje er det lenge siden sist. Ved å ha noen mål å forholde seg til, kan du lettere finne ut om innholdet vil være av verdi. Er det ikke noe formål bak innholdet er det mye mulig det ikke er av verdi heller.
  3. Du kan måle effekten (til en viss grad). Organisk innhold er ikke mulig å måle i kroner og øre. Du kan likevel få en indikasjon på om innholdet ditt fungerte. Er målet ditt å skape engasjement, kan det vurderes ut i fra lesetid på innlegget eller kommentarer i kommentarfeltet. 

4 formål med innholdet ditt

Ved å ha et mål bak vært innhold du publiserer vil du ha en tydeligere strategi bak innholdsprosessen. Dette gjør også at du har mer kontroll og oversikt, samt bygger en mer solid grobunn for bedriften din. 

Når du produserer innhold bør innholdet falle under en av formålene: lære, inspirere, bygge merkevare eller oppfordre til handling. La oss se nærmere på hva de innebærer. 

Lære

Er formålet ditt å lære, er fokuset i innholdet ditt på å tilføre en eller annen form for kunnskap. Det er mye som kan lages og vinkles etter dette formålet. Her er tre eksempler:

  1. Lær kunden hvordan ditt produkt brukes. Kanskje produktet ditt må bygges eller monteres? Kanskje det kreves instrukser for å navigere seg frem? Lær kundene dine hvordan.
  2. Lær kunden hvordan ditt produkt løser deres problem. Vil produktet ditt bidra til det bedre? Hvordan vil ditt produkt gjøre hverdagen lettere? Gi kundene svare på dette.
  3. Del kunnskap om noe relevant til ditt produkt. Selger du hotellrom, lær kunden om plasser de på oppleve på valgt destinasjon. Selger du klesskap, lær kunden organiseringstips eller (for å være i tiden) om sustainable fashion. 

Poenget er å tilføre kunden en form for ekstra og nyttig informasjon. Kunden skal føle at du tilførte dem verdi. De skal føle at du vet hva du snakker om. På denne måten bygger du tillit og troverdighet.

Vekke følelser

Med å vekke følelser mener jeg å lage innhold med formål om å inspirerer eller engasjerer. Her er tre eksempler på innhold som kan vekke følelser:

  1. Del kunders historier. Fortell om andre kunder som har lykkes eller som er fornøyd. Selger du et kurs, fortell om en kunde som oppnådde resultater etter kurset. Selger du møbler fortell om en kunde som er fornøyd med det nye rommet sitt.
  2. Vis produktet i setting. Selger du bøker lag innhold som viser at en bok blir lest i inspirerende omgivelser. Selger du mat del fristende og delikate bilder av maten. Selger du foredrag, vis bilder av deg som står engasjert foran et publikum. 
  3. Del noe kunden kan engasjere seg i. Finn triggerpunkter hos kundene dine. Hva får dem til å engasjere seg? Snakk til og med kunden.Føler de seg inkludert er det lettere å bli engasjert også.

Ved å vekke følelser vil kunden gjerne føle på et behov for å gjøre noe med følelsene. Du vil bidra til å skape en lyst hos kunden. Det er også større sannsynlighet for at kunden husker deg om du gjorde hun rasende (ikke på deg) eller fikk hun til å le.

Bygg merkevare

Alt innhold er på sett og vis med på å bygge din merkevare. Når det er sagt retter jeg dette formålet mer rundt det å vise hvem du og bedriften er. Her er to eksempler:

  1. Fortell din historie. Hvordan oppstod bedriften? Hva er bedriften til for? Hva er din bedrifts visjon? 
  2. Del behind the scenes innhold. Har det skjedd noe kult på jobb eller kanskje en ansatt har gjort en ekstra god innsats? Del det! Del at det kommer nye produkter på lager, eller at du er på vei for å holde et foredrag. 

Oppfordre til handling

Å oppfordre til å kjøpe er kanskje det første du tenker på for dette formålet. Det er mye mer til det enn det. Her er seks eksempler:

  1. Oppfordre til å kommentere og dele. Dette faller også litt under engasjement, men vær tydelig på at du vil at kunden skal legge igjen en kommentar. 
  2. Melde seg på nyhetsbrev. Å bygge mailliste er aldri feil. Oppfordre kunden til å melde seg på nyhetsbrev så du kan dele nyheter, informasjon og mer. 
  3. Start en samtale i Messenger. Å kommunisere i chat er sagt å være den nye form for nyhetsbrev. Enten det er det eller ei, start samtaler i Facebook Messenger!
  4. Oppfordre til å melde seg på webinar. Få kunden med på live events som webinar. 
  5. Laste ned gratis PDF/E-bok/Minikurs/etc. Oppfordre kunden til å laste ned noe av verdi for dem. Og ja, da tenker jeg på innhold som har som formål å lære. 
  6. Oppfordre til kjøp. Kanskje den mest opplagte. Oppmuntre kunden til å benytte seg av tilbudet, eller om å rett og slett bare kjøpe produktet. 

Det er lov å ha flere formål med innholdet. Noen ganger er det naturlig å oppfordre til handling i kombinasjon med læring eller engasjement. Noen ganger skaper du inspirasjon og engasjement ved å bygge merkevare og visa versa. Det viktigste er at du er tydelig på hva du vil formidle og at du holder deg til det. Faller ikke innholdet under noen av kategoriene, da burde du revurdere om det er verdt å poste.

Hold deg oppdatert på nye poster:
– Lik min Facebook-Side

Please follow and like us: