Skrive gode tekster | Skriv søkevennlige tekster | Maylinn Gullmark
Skrive gode tekster: Skriv tekster som er søkevennlige, relevante og verdifulle

Skrive gode tekster: Skriv tekster som er søkevennlige, relevante og verdifulle

Å skrive gode tekster handler ikke bare om SEO. Det handler om å fange interessen til leserne dine og gi dem innhold som svarer på det de klikket seg inn for.  

For den beste oppskriften på en god tekst må du derfor blande både en dæsj SEO og en dæsj brukervennlighet. Ditt aller viktigste fokus bør alltid være å skrive tekster som er av verdi for målgruppen din – og som får dem til å bli på siden din så lenge som mulig. Jo lenger du klarer å holde en leser på siden din, jo mer relevant oppfattes teksten! 

Så, la oss se raskt på hva SEO er, før vi hopper inn i de mer konkrete punktene for hvordan du kan skrive gode tekster!

Vi går gjennom:

  • Hva er SEO?
  • Hva gjør tekster lett å lese?
  • Hvordan bruke nøkkelord?
  • Hvordan bruke metabeskrivelser?
  • Hvorfor er interne og utgående lenker viktig?
  • Hvilket verktøy bruker jeg for SEO?

[Vil du holde deg oppdatert på nye innlegg? Lik min Facebook-Side]

Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization (søkemotoroptimalisering) og handler om å tilrettelegge for å bli funnet av søkere på søkemotorer (som for eksempel Google). Søkemotorens mål er å hjelpe søkerne å finne det de leter etter.

Om du kan hjelpe søkemotoren til å forstå at du er det søkerne leter etter, da har du et godt utgangspunkt. Ved å ta i bruk nøkkelord, metabeskrivelser, lenker osv. vil du hjelpe søkemotoren til lettere å forstå nettsiden din, noe som igjen øker din posisjon i organiske søk. Det er mange faktorer som avgjør hvem som ranker høyest i et søk. I denne artikkelen går vi gjennom de mest grunnleggende. 

Gode tekster er lett å lese

Om du ønsker å skrive gode tekster som er verdifull for leserne dine, er det viktig å tenke på hvordan de leser innlegget. Du kan starte med deg selv som utgangspunkt. Leser du alltid hele teksten, ord for ord, fra start til slutt? Mest sannsynlig gjør du ikke det. Ofte skroller du bare gjennom tekstene og skanner innholdet, før du avgjør om det er relevant. For å tilpasse oss dette, er det lurt å dele opp teksten på en god måte ved å bruke:

Triggende overskrift:

Ha en overskrift som vekker interesse, men også som kort oppsummert forteller hva leseren kan forvente å lese om. Det er ikke vits med clickbait og mange klikk om de ikke blir på siden din.

Undertitler:

Undertitler er en god måte å dele opp teksten på og samtidig trekke frem viktige elementer i teksten. Undertittelen til dette avsnittet, for eksempel, forteller enkelt og greit at du må gjøre teksten lettere å lese for å gi leseren gode tekster.

Punktlister:

I stedet for å ramse opp flere ting i en setning, sett det heller inn i en punktliste. Punktlister er også en fin måte å dele opp teksten på og gjøre den lettere å lese. 

Avsnittslengde:

Store deler av artikler som blir lest i dag, blir lest fra mobil. Når du leser fra mobilen, er skjermen naturligvis mindre, og det er plass til mindre tekst om gangen. Å ha kortere lengde på avsnittene vil gjøre teksten mer luftig og oversiktlig. Det kan også føles lettere å skanne gjennom. 

Setningslengde:

For at Google skal vurdere tekstene dine som gode og lesbare, må du ha maks 20 ord i hver setning. Før skrev jeg ofte lange setninger, med mange komma selv. Ser du at dette skjer, prøv heller å omformulere setningen.

Tekstlengde:

Det bør være en viss lengde på tekstene dine for at Google skal kunne forstå innholdet. Det anbefales at teksten din er på minst 300 ord. Jo lengre tekstene dine er (så lenge det som står er relevant og interessant), dess lengre vil også leseren være på siden – noe som oppfattes svært positivt. 

Bilder:

Bilder er ikke bare en god måte å fange oppmerksomheten på, det er også en fin måte å holde oppmerksomheten på. Har du en blogg, lange artikler, PDF-er, e-bøker eller lignende, vil bilder bidra til å holde på leseren lenger. 

Klikk her om du vil lese mer om hvordan lage godt innhold 

Skriv gode tekster med nøkkelord (eller fraser)

En av de viktigste faktorene når du skriver gode SEO tekster, er nøkkelord. Å ha et ord eller en frase teksten tar utgangspunkt i, gjør det lettere for Google å forstå budskapet. Det gjør det også lettere for deg som skriver å holde teksten relevant.

For å gjøre teksten så søkevennlig som mulig bør du inkludere nøkkelordet i:

  • Tittel
  • Ingress
  • Brødtekst
  • Undertitler
  • Bildebeskrivelse (alt-attributt)
  • URL

Overdreven bruk av nøkkelordet er ikke bra. Bruk det i en naturlig setting, men pass på at det blir gjentatt gjennom teksten. Det er også en stor fordel at du ikke bruker samme nøkkelord i flere tekster. Ellers vil tekstene dine konkurrere mot hverandre. 

Metabeskrivelser

For å kunne samarbeide best mulig med Googles bot-er, bør du bruke meta titler og metabeskrivelser. En tittel er på mange måter det samme som innleggets overskrift. Metabeskrivelsen er en eller to setninger som beskriver innholdet. En god tittel og metabeskrivelse er ikke bare bra for rankingen din på Google – det gjør det også lettere for leserne dine å få et inntrykk av hva teksten handler om før de klikker seg inn.

Tittel: En god tittel er på maks 60 tegn og inneholder nøkkelordet ditt først. 

Metabeskrivelse: En god metabeskrivelse inneholder maks 160 tegn og bør inneholde nøkkelord minst en gang.

Interne og utgående lenker

Å bruke lenker i tekstene dine er en veldig god måte å vise artikkelens relevans. Å ha sider som er lenket sammen internt på nettstedet ditt gjør det mulig for leser å lettere finne frem til mer relevant innhold. Det øker også sannsynligheten for at de blir på nettstedet ditt lenger. 

Selv om det kan virke negativt å skulle lenke til andre nettsteder enn ditt eget, oppfattes dette som positivt for søkemotorene. Dette fordi det viser relevans for innholdet ditt, men det er også mer brukervennlig for leseren. 

Den kanskje aller største fordelen ved bruk av lenker, er når andre lenker til dine innlegg på sine nettsider. Dette styrker søkemotorens oppfattelse av relevans for dine innlegg. Har du muligheten til å bli lenket til av andre, vil det være en stor fordel. Skap innhold av verdi som andre ønsker å lenke til!

Verktøyet jeg bruker for å skrive gode tekster

Jeg deler alle mine tekster fra WordPress og bruker en plugin som heter Yoast SEO. Det er et mye brukt SEO-verktøy og kan anbefales på det høyeste. Her vurderes teksten din både basert på SEO og på lesbarhet, og den gir deg konkrete punkter som du må endre på for at teksten skal bli optimal. Kan absolutt anbefales!

Hold deg oppdatert på nye poster:

– Lik min Facebook-Side

Please follow and like us:
Stengt for kommentarer.