fbpx

Facebook- Bringing people closer together

Blogg om Digital Markedsføring

Facebook- Bringing people closer together

Torsdag 11. januar kom Mark Zuckerberg ut med informasjon om deres nye oppdatering «Bringing people closer together». Dette konseptet gjør at du fremmover ikke lengre vil se mye til bedrifter og nyhetsutgivere i Facebook-feeden din.

«As we roll this out, you’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard — it should encourage meaningful interactions between people.»

Det høres gjerne positivt ut for deg som enkeltperson, å slippe og bli fosset ned i annonser, virale videoer og memes. På den andre siden sitter det mange frustrerte markedsførere og drar seg i håret. Utrolig mange bedrifter har støttet seg til Facebooks nyhetsfeed for å trekke lesere til deres nettsteder. Tenk alle linker til artikler, butikker og blogger du har trykket inn på, ved at de stadig har poppet opp i feeden din. Dette er det nå slutt på, noe som kan være kritisk for mange organisasjoner.

Ikke jordens undergang
Facebook har stadig endret på algoritmer som krever at bedrifter må tilpasse seg for å være aktuell. Kanskje krever denne oppdateringen en mer drastisk endring av strategier, men det er absolutt ikke over og ut. Som Zuckerberg skriver; I also expect the time you do spend on Facebook will be more valuable. And if we do the right thing, I believe that will be good for our community and our business over the long term too.

Ved å skape engasjement, være aktuell og få personer til å engasjere seg i innleggene dine, har du fortsatt muligheten til å dukke opp i nyhetsfeeder. Det handler rett og slett bare om å legge mer tid ned i innholdsmarkedsføring. Innsikt til hva målgruppen er interessert i å lese og villig til å bruke tid på, er mer viktig nå enn noen gang. Facebook og Zuckerberg tvinger bedrifter til å vri hode rundt og tilføre verdi- noe som i den forstand kan gagne alle parter.

Relasjonsbygging
Så, istede for å være oppgitt over enda en oppdatering som ikke er i bedrifters favør, tenkt relasjonsbygging. Relasjonsbygging bør være nr1 for alle. Bruk tid på å utvikle innhold og ideer som målgruppen kan engasjere seg i, og skap bedre og mer effektiv kommunikasjon mellom deg og leserne. Det er også viktig å huske på at dette kanskje tar lengre tid enn gode clickbait overskrifter, men i det langsiktige perspektiv vil dette utløse gevinster og konkurransemessige fortrinn- særlig over de som gir opp Facebook som inndragere.

Hva tenker du om Facebooks nye oppdatering?

 

 

Kilder til dette innlegget;

-https://www.facebook.com/zuck/posts/10104413015393571
-http://www.businessinsider.com/facebooks-updated-news-feed-algorithm-nightmare-for-publishers-2018-1?r=US&IR=T&IR=T
-http://www.helenemoe.no/new-year-new-facebook/

2 Responses

  1. Helene sier:

    Fint skrevet og utrolig gøy at du fant inspo hos meg 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.